FB, TWITTER,BLOGSPOT ICON









Sunday, March 2, 2014

Ikhlas.. Susah Tapi Tak Mustahil

Pada cuti sem yang lalu, (haha skema..nmpak sgt bru nak berjinak2 ngan dunia blogging). 

ok. time cuti sem yang lepas.after final exam,mak ayah aku amik aku awal sebab atok ak ta berapa sihat. so balik je dari UKM,esoknya kiteorg trus p lawat atuk aku kat hospital.ni bukan nak cite sal penyakit atuk aku ke hape ke kan. well intro. patient sebelah atok ak tu koma.. Oh sebelum tu minta jasa baik semua sedekahkan al-Fatihah buat arwah atuk aku yang telah kembali ke sana. so back to the story. Ada lah seorang doktor ni tgh rawat pak cik tu. Rasa doktor freshiee.. Tali tag pon nama Uni *tut*.



ta macam muda pon gambar ni.haha

Sedang dia duk rawat tu,ak dengar dia cakap "hishhh,,rezakkk arghhh.."ni loghat terengganu. translate nya mcm bengang lah lebey kurang. ak ni mmg lemah bab2 nak translate balik loghat terengganu. Aku  dengan perasaan ingin tahu memandang si doktor tadi. Dia tgh try nak bukak tiub kat tengkuk pak cik tu nak amik sample darah. Tapi ta dapat. Ta tahu lah salah skill ke ape ke. So,dia panggil lah doktor2 laen yg aku rase sume geng dia.. FRESHIEE..keliling doktor kat katil.last2 Dr tadi gak yg dapat bukak. Pastu ad seorg lagi doktor pompuan tgh tolong doktor tadi duk mengeluh penat lah.apelah.time tu dia tgh tukar pak cik tu punya tiub wayar apetah.aku pon ta tahu sgt istilah.ak bukan DOKTOR and I'M NOT SCIENCE STUDENT.
okey dipercepatkan cerita selesai ambik darah semua..Tetibe darah tertumpah.. Habis lantai dibanjiri darahh..Sia2 lah usaha mengambil darah tadi.

So..ape aku nak cakap sebenarnya. aku nak cakap pasal IKHLAS. abang ,akak, sebenarnya jadi doktor niat kerana ape? nak femes? nak kaya? Niat memang nak tolong org kan. so, buat keje betol2. Tgok sume benda ta jadi bila kita ta ikhlas nak buat.walaupun penat (saya tahu keje doktor mmg penat) tapi jgn mengeluh. Lagi2 depan pesakit. Tambah2 waktu kejadian family patient pon ad skali. tengok ape UAI pesan.


mesti korang ckp ta baik aku su'uzon.tp trust me.sape2 je yg tgok situasi tu akan fikir macam tu. walaupun aku tahu ikhlas tu ibarat Semut hitam di atas batu yang hitam pada malam yang kelam. Okey,let's say dia ikhlas lah tapi still salah untuk dia bertndak macam tu. Setahu aku bakal2 Dr diajar dengan etika kot. So jgn sia2kan apa yang anda belajar selama 5-6 tahun tu. Untuk kawan2 aku terutamanya bakal2 doktor walaupun sepenat mana anda jgn biarkan patient anda terluka. Kerja anda merawat bukan menambahkan darurat. okey sume? chill uolsss.



3 comments: