FB, TWITTER,BLOGSPOT ICON









Tuesday, April 8, 2014

Cakap Melayulah !

Salam uolss..



Hmmm..todayyy..aku rasa happy.aku duk selak2 akhbar ak de baca sal satu berita. Tajuk berita tu “ Cakap Melayulah bakal menjadi saingan kepada Oh My English!” Rancangan ini akan menekankan penggunaan BM yang betol.(okey.terasa pulak aku.aku dalam belog ni pon tada lah pakai BM yg betol.hehe.lol.informal kan.kalau formal aku pkai BM yg betol*back-up diri sniri*)Hmm..nampaknya satu rancangan yg bagus. *Claps*baru je update sal rancangan tv yg ta membina sekarang. Alhamdulillah dah nmpak anjakan paradigma. Hurmm..bagus.. ptot diperbanyakkan lagi.. 

Aku selaku penuntut Universiti KEBANGSAAN Malaysia, sgt lah memahami peri pentingnya peranan kita dalam memartabatkan bahasa ibunda kita ini. Hahahaa.. bangga iolss jadi warga UKM. Namun begitu, aku rasa kalau hanya warga UKM yang memainkan peranan ni, makanya misi kita untuk memartabatkan bahasa ibunda kita takkan Berjaya. Ia tanggungjawab kita semua. SEMUA!. Bayangkan penuntut2 ukm mengambil program ijazah dengan menjadikan BM sebagai bahasa pengantar. Namun institusi2 di luar baik kerajaan mahupun swasta menjadikan penguasaan BI lebih penting daripada BM. Hmm.. .-. mcm mana nih.warga ukm pula yang tersisih dan dipandang sepi.
kaitan gmbar bola ttbe?haha.sje je.

 Saya suka mengambil  Negara Korea sbgai contoh. Bayangkan dahulu Korea lebih mundur daripada Malaysia. Dan pernah menjadikan Negara kita bench mark untuk sistem pendidikan mereka. Hmm. Saya kira peguasaan BI mereka sgt lemah berbanding rakyat kita. Dan pernah terbaca di satu keratan akhbar bahawa Negara kita merupakan Negara yang paling fasih dalam penguasaan Bi di Negara rantau asia..Cuba bandingkan dimana Korea skrg dan dimana Malaysia pula. SEE J Adakah penguasaan BI memain peranan yang sgt pentingggg ???? Bayangkan artis korea..kemana je dyeorg pegi..mesti dyeorg ckp korea punya.. adelah skit2 ambik tahu bahasa Negara org lain dengan tujuan nak greet peminat2.Time PC (press conference)kat  Negara asing even Europe countries still fully conducted in Korean. Translator kan adoooo. Hihihi.respek lah kat dyeorg. 

So , I think jgn biarkan ketidakbolehan rakyat kita dalam penguasaan bahasa Inggeris menghalang dan menyekat mereka untuk melontarkan idea-idea,mencambahkan input-input baru.. Give full freeeeeedommm to us. (aku pon duk cakap mat salleh dah knape.aku saje je brush up sbb government skrg ta aware lagi ngan blog aku.once dah aware ngan blog aku and dah boleh pakai apa aku cakap ni,aku pon akn stop using too much bahasa asing dan mula martabatkan bahasa ibunda. I luv Malaysia. *Patriotik hbes*) p/s: acah2 blog akan femes.
i bukan penyokong DR.M tp ade benarnya apa dia ckp.

No comments:

Post a Comment